Lumea Culinara

Orez parfumat cu ghimbir si garnitura de cuburi de pui cu mango

1
Orez parfumat cu ghimbir si garnitura de pui cu mango 
Intalnirea mea cu bucataria Asiei s-a intamplat pe nepusa-masa, cand nici macar n-o doream. Eram aproape o pustoaica, lucram alaturi de asiatici (mai precis, japonezi) si oamenii astia gateau intr-un stil ce ma intriga, intr-o Romanie care - la acea vreme, nu avea aproape nici unul dintre ingredientele de care ei aveau atata nevoie pentru a gati.

Prima mea imbucatura a fost o traznaie neagra, subtire-subtire din care prietena mea japoneza manca cu nesat, in timp ce eu o priveam si ma cruceam cum poate cineva sa manance ceva... negru! Mancarea pe care eu o cunosteam (cel putin pana in acel moment), nu continea aceasta culoare decat in conditiile in care "negrul" trebuia spalat, indepartat, curatat cumva! Mi-a intins pachetul si m-a imbiat. N-am rezistat tentatiei. Si chestia neagra m-a traznit din cerul gurii, pe moalele capului, pana in rarunchi. Bonus, mi s-a lipit de dinti asa, ca sa am "bucuria" s-o simt multe ore in gura, chiar si dupa ce se va fi amestecat cu pasta de dinti strasnic frecata pe toata dantura cu o periuta strong, in speranta disperata ca dracovenia neagra se va duce cu gust cu tot. Hazul prietenilor japonezi era generalizat, intocmai ca atunci cand vezi un pisic caruia i-au ramas printre mustati arome de mancare si resturi de care e disperat sa scape. Eu insa si acum retraiesc gustul oribil. Aveam sa aflu ca sunt alge si ca cu cele se "construieste"...sushi. Si aventura a continuat!

A continuat chiar si acum, cand in criza de timp fiind mi-am amintit ca in bucataria asiaticilor timpul se masoara altfel: gatesti mai repede (daca stii cum), mai sanatos si cu siguranta... mult si aspectuos. Asa ca mi-am expus prietena la noi gusturi, noi arome, noi experiente... intr-un meniu alcatuit ca o surpriza de ziua ei (una dintre surprize).

Propunere:  Incercam o leapsa pe imbunatatit reteta? Daca te tenteaza si incerci reteta, ii aduci imbunatatiri si o publici la tine pe blog pana in 31 august, trimite-mi 1 poza cu preparatul final si link-ul si facem pagina speciala cu cele mai creative bucatarese pe o tema data. Nu uita ca in postare sa mentionezi "Leapsa de creativitate in bucatarie", numele retetei, al blogului si link-ul catre acest blog. Cea care trimite prima reteta va putea fi gazda urmatoarei lepse si sa ne invete sa gatim una dintre retetele sale pe care, ulterior sa o imbunatatim. Ce ziceti?

                                    Orez parfumat cu ghimbir si garnitura de cuburi pui cu mango 
Timp de preparare: 30 min
Nr. portii: 12
Ingrediente: 
Pentru orez:
3 cesti de orez
4 cesti de apa
un praf de sare
2 lingurite de ghimbir ras
coaja si zeama de la 1/2 lamaie
piper roz
2 cepe verzi
Pentru garnitura:
400 gr pui (piept sau partea superioara a pulpelor)
1/2 ardei iute
1/2 mango copt
1/2 grapefruit
1/4 varza cruda
1 morcov razuit
1 lingura pasta de rodii
1 lingura sos de soia
1 lingurita sos de peste
zeama de la 1/2 limeta
sare si piper dupa gust
2 lingurite de zahar
3 catei de usturoi
2 cepe verzi 

Cum se face?
Orezul
1. Spala bine orezul in apa rece. Eu nu folosesc nici una dintre variantele: prefiert, sau "prefiert la punga". Prefer orezul integral, sau cel cu bob lung atunci cand am la masa invitati certati cu produsele bio sau integrale.  Pune cele patru cesti de apa la fiert si cand clocotesc, adauga sarea, orezul, lasa sa mai dea un clocot, stinge focul si pune un capac pe cratita; 
2. inainte de servire, adauga-i zeama si coaja de lamaie, ceapa verde taiata fin si ghimbirul;
Garnitura de cuburi de pui cu mango:
3. Taie carnea de pui in cuburi potrivit de mari si pune-le la prajit intr-o tigaie Wok, sau tigaie normala cu putin ulei, sare si piper; 
4. cand s-au rumenit, adauga ceapa verde, taiata marunt, ardeiul iute, usturoiul zdrobit usor, si o lingura-doua de apa; caleste pe foc mediu putin, pana cand ceapa isi schimba usor culoarea, dar nu se inmoaie; 
5. adauga fructul de mango (nu-i curata coaja e foarte aromata daca fructul e copt bine, insa spala bine de tot fructul inainte de a-l folosi), zaharul si lasa sa se caramelizeze un minut, apoi adauga celelalte ingrediente (nu si grapefruit-ul) si mai amesteca-le pe foc iute 2-3 minute (nu mai mult). 
6. La final, adauga feliile de grapefruit curatate de coaja si pielita si taiate in cuburi. Amesteca iute si trage wok-ul de pe foc si acopera cu un capac.

Tips: Serveste garnitura pe "pat" de orez. Orezul poate fi mai putin cald, insa garnitura trebuie sa fie cat se poate de calda pentru contrast. 

Pofta buna!

Un comentariu: Leave Your Comments