Lumea Culinara

In cinstea ta Herta Muller (Nobel pentru literatura 2009) - Tort cu trufe de ciocolata si crema lemon curd

0


De la prima intalnire cu literele am iubit scrisul si i-am admirat fare exceptie pe toti cei care de-a lungul istoriei umane au transformat cuvantul in litera si literele in arta. Azi n-as fi postat nimic. Dar am aflat ca o romanca a castigat premiul Nobel pentru literatura si nu pot sa nu ma bucur, sa nu o admir si sa nu-mi doresc sa-i urmez exemplul, dupa puterile mele evident. In primul rand, succesul ei e un model pentru oricine vrea sa creada in acest viitor si are suficient curaj sa schimbe prezentul.

Tortul din imagine l-am facut pentru una dintre dragele mele prietene, de ziua ei, in urma cu cateva saptamani. Ca si mine si ea impartaseste pasiunea pentru litere, pentru scris. Ii spuneam atunci: "as vrea sa fac un tort ca tine" si a iesit un tort poate prea consistent si dulce. Dar asa e ea, consistenta si dulce, deci n-am gresit! :)


Nemtoaica cu sange de romanca,
Herta Muller, castigatoarea
premiului Nobel pentru literatura 2009


Herta Muller s-a nascut in Transilvania, adica mai precis in Banat, intr-o familie de fermieri svabi. Tatal ei a fost militar al Waffen SS in cel de-al II-lea Razboi Mondial. A emigrat in Germania in 1987 si aici a castigat importante premii literare. Studiase literele in Timisoara, Romania si a fost unul dintre dizidentii anti-Ceausescu cei mai ferventi. Pentru ca a aceasta atitudine civica a suferit in Romania si a fost aproape expulzata in '87. Si-a pierdut locul de munca, a fost pusa la mucile cele mai de jos, a fost tinuta pe salarii mici de catre comunisti in speranta ca ii vor inchide gura. A fost prima care odata ajunsa la Munchen a urlat in gura mare in "Die Zeit": "Ceausescu e un idiot!" si cu asta avea sa deschida ochii Occidentului asupra dramei pe care romanii o traiau in viata de zi cu zi. Povestea acestei tragedii spusa intr-o scriitura aspra ca un pumn in stomacul totalitarismelor de orice fel i-a adus Hertei premiul Nobel pentru literatura. Felicitari Herta! Sa ne traiesti si se ne ramai de exemplu bun!


Ingrediente:
5 oua
9 linguri de zahar
5 linguri faina
1 plic zahar vanilat
1 plic praf copt
2 linguri rom

Pentru crema
600 ml frisca neindulcita

Pentru bezea
6 albusuri
6 linguri zahar

Pentru lemon curd
200 gr zahar
2 linguri amidon
3 linguri coaja de lamaie
6 linguri zeama de lamaie
6 linguri apa
6 galbenusuri
150 gr margarina sau unt

1. Prepara blatul asa: bate albusurile spuma, adauga romul apoi treptat zaharul, incorporeaza apoi galbenusurile usor, adauga praful de copt, zahrul vanilat si faina. Incorporeaza usor si da la cuptor pentru 25 minute.
2. Prepara lemon curd asa: Amesteca zaharul cu amidoanul. Adauga coaja de lamaie, zama de lamaie si apa si fierbe pana cand vezi ca siropul face bule apoi trage la o parte cratita. Pune jumatate din mixul de lamaie in galbenusuri, amesteca foarte repede si toarna amestecul in cratita in care ai fiert siropul. Pune cratita din nou pe foc si cand da in fiert compozitia, pune de-asupra o farfurie de portelan si mai lasa sa fiarba aproximativ 2 minute. Apoi iei din nou de pe foc cratita si adaugi untul, ca la glazura si amesteci pana cand se topeste. Acopera cratita putin racorita cu o folie de plastic si lasa sa se raceasca asa cel putin o ora.
3. Bezeaua: Bate albusurile cu zaharul spuma tare apoi coace-le la cuptor in forma in care ai copt blatul de tort.
4. Construieste tortul: Amesteca frisca batuta cu crema lemon curd, dar nu foarte mult. Cele doua creme nu trebuie sa se incorporeze complet. Taie blatul in doua si pentru a "taia" din prea dulcele tortului insiropeaza-l cu zeama de lamaie amestecata in putin lichior de whisky. Pune jumatate din crema de frisca, acopera cu bezeaua, adauga restul de crema de frisca si incheie cu cealalta jumatate de blat. Acopera cu ciocolata si frisca. Decoreaza dupa placere.

Secrete: Eu am facut trufe de ciocolata pe care le-am modelat in patratele sau bilute care apoi le-am imbracat in pasta de zahar si le-am legat cu rafie colorata, necomestibila. Reteta de trufe de ciocolata am sa v-o dau intr-un post ulterior pe blog.

Pofta buna!

0 Comentezi?:

Trimiteți un comentariu